Марковић: Србија као кључна држава за бесцаринску трговину са ЕУ

Marković: Srbija kao ključna država za bescarinsku trgovinu sa EU

12. feb 2021.
Ambasador Republike Srbije u Turskoj Zoran Marković rekao je da Ministarstvo trgovine Republike Turske posebno izdvaja saradnju sa Srbijom, kao jednom od „prioritetnih zemalja“, u 2020-2021. godini imajući u vidu da trenutno ima više od 700 turskih firmi osnovanih u Srbiji, i da je putem različitih trgovinskih sporazuma, pogotovo sa EU, Srbija postala ključna država za bescarinsku trgovinu.

Ambasador Marković izjavio je za periodični almanah Istanbulske trgovinske komore da je nakon potpisivanja Sporazuma o slobodnoj trgovini između Srbije i Turske ukinuta carina na uvoz industrijskih proizvoda, a kada je reč o poljoprivrednim i sličnim proizvodima, na određene su uspostavljene poreske olakšice dok su na druge sve carine ukinute. 

Ambasador je istakao da je trgovinska razmena prešla odavno milijardu dolara, a kao novi cilj postavljena razmena od 5 milijardi dolara. 

Srbija, po rečima ambasadora, kao zemlja koja leži na ušću Save i Dunava, sa odličnim geografskim položajem i potpisanim trgovinskim sporazumima sa mnogim državama, postala je vrlo atraktivna za različite investitore. 

Ambasador je ukazao na to da je Srbija sa potpisanim trgovinskim sporazumima  i priključenjem preferencijalnom sistemu ključna zemlja u pogledu pristupa turskih proizvoda na evropsko tržište sa svojim neocarinjenim pristupom za gotovo 1.3 milijarde potrošača, a zahvaljujući saradnji i bliskom dijalogu dva predsednika, Redžepa Tajipa Erdogana i Aleksandra Vučića, u poslednjih pet godina odnosi dve zemlje su zaista dobili maha. 

Ministarstvo trgovine Republike Turske u planu za 2020-2021 godinu je Srbiju izdvojilo kao „prioritetnu zemlju“ sa kojom je obim trgovine prešao milijardu dolara i kao cilj postavnjen je iznos od 5 milijardi dolara, istakao je ambasador Marković.

Nakon potpisanog Sporazuma o slobodnoj trgovini 2010. godine, razmena između dve države prešla je 200 procenata predviđenog, do 2015. godine u Srbiji je bilo 130 turskih firmi, a u  2020. godini ovaj broj je porastao na 700 koje deluju u oblasti tekstila, automobilske industrije, električne industrije, mašina i mašinske opreme, bankarstva, kao i u sektoru turizma i maloprodaje, uputio je ambasador.

Ekonomski rast Srbije dosta duguje sektoru usluga, konstatovao je ambasador ukazavši na to da i pored toga što je pandemija Kovid-19 dosta pogodila ekonomiju, Srbija preduzima važne korake kako bi zemlja i nakon panmedije ponovo postala centar pažnje turista.

Srpska vlada posebno pažnju pruža boljem razvoju turizma, ističući planinski i banjski turizam, a kao zemlja koja nije toliko iskusna kada su u pitanju predeli termalnih voda, poželjni su turski stručnjaci i investitori iz ove oblasti, zaključio je ambasador.